Vinurile
Viitorul ei s-a decis cand fabrica de vinuri din Bulboaca a devenit afacerea lor de familie, scrie pentruea.md. La numai 25 de ani, Cristina Trofim are responsabilitatea de a gestiona o afacere cu peste 130 de angajati.
Cristina, cum a „ajuns" vinul in viata ta?
Ca orice familie traditional moldoveneasca si la noi in familie vinul se facea din mosi-stramosi. In satul tatalui meu, Bulboaca, toata lumea avea vita de vie si facea vin. In plus, mai era o legenda in familie, strabunelul meu a fost luat de suflet de mosierul Constantin Mimi, cel care a si fondat fabrica. Familia lui a plecat din Basarabia, pe cand strabunelul meu a ramas. Tatal meu a lucrat de mic la fabrica. Astfel, vinul este in viata mea de cand ma tin minte, iar atunci cand s-a decis ca fabrica sa fie a noastra, atunci s-a decis si viitorul meu.
Cum a fost prima zi cand ai venit la fabrica ?
Dupa trei ani de facultate la ASE, Bucuresti, mi-am facut bagajele si am venit la Chisinau. 12 septembrie 2009 a fost prima mea zi de lucru. Era exact in toiul campaniei de colectare a strugurilor. Anul 2009 a fost un an superb, au iesit vinuri superbe. Eram angajatul cel mai tanar din administratia fabricii. Am intrat intr-o sala unde erau numai domni cu o experienta hat peste 15, 20 de ani, unii chiar si cu 40 de ani. Unii din ei si-au zis : „Ce vrea fata asta de la noi ? Va veni in fiecare zi la Bulboaca ?". A trecut o luna, doua, un an, dar eu vin in fiecare zi! Pe atunci sfioasa, tanara, mica, dar cu aere ca le stiu pe toate am inceput sa invat si sa acumulez experienta. Am inceput sa observ anumite lucruri care puteau fi imbunatatite, vedeam problema si incercam sa vin cu solutia.
De atunci au trecut trei ani, acum ce faci la fabrica?
La inceput ma ocupam de producere, trebuia sa merg peste tot, sa invat toate treptele de producere si sa imbunatatesc procesul. Nici acum nu am munca de birou. Ma ocup de proiectul „Mimi", de vanzari, expozitii, iar sarcina mea principala e ca fabrica sa aiba tot ce este necesar pentru buna functionare.
Care este sursa ta de noi cunostinte, in domeniul vinificatiei?
Am facut cursuri de somelier, dar multe cunostinte le-am capatat in timpul calatoriilor si de la colegi. Calatoresc foarte mult, deorece invat multe din experienta altor tari. Imi dau seama de la o vreme incoace, ca aceste calatorii imi dau incredere si imi largesc bagajul de cunostinte despre vinuri. Bunaoara, cea mai recenta calatorie a fost la Amsterdam si Haga, in Olanda, la un treining organizat de Agentia guvernului olandez care ajuta tarile in curs de dezvoltare la exportul vinului. A fost un seminar despre marketing.
Care sunt vinurile tale preferate?
Sunt amatoare de vinuri moldovenesti, dar imi plac si vinurile albe franceze, vinurile rosii din zona Washington si Virginia. De asemenea, imi place Sauvignon-ul din Noua Zeelanda, Prosec-ul italian si vinurile sece autriece.
Ai enumerat o lista intreaga de vinuri si asta e doar o parte infima din ceea ce propune piata internationala. In acest context, ce loc ocupa vinurile moldovenesti in competitia cu alte tari?
Tarile gigant, enorm de puternice din lumea noua :America Latina, Australia, Noua Zeelanda si evident lumea veche : Spania si Franta au ocupat un loc foarte important pe rafturi. Ei sunt inventivi, guvernul ii sustine cu subsidii, preturile vinurilor lor sunt foarte mici. Prin asta vreau sa subliniez cadrul international foarte dificil, unde concurenta este acerba. Sunt giganti in spatele carora stau alti giganti, cu bugete enorme pentru promovare. Cand vine vorba de Moldova, chiar daca sunt trei mii de ani de cand facem vin, costurile noastre de producere nu pot concura cu costurile de producere din Chili, de exemplu, pentru ca recolta, clima e alta. In aceasta perspectiva piata principala ramane CSI, unde este cerere pentru vinul moldovenesc sau, mai degraba, nostalgia pentru vinurile din Moldova. In Europa exportam mai putin, am incercat piata din Cehia, Polonia si Irlanda.
Dar la capitolul calitatite cum stam?
Calitatea este foarte subiectiva, mai relevant e sa vorbim despre gusul consumatorului obisnuit cu un anumit tip de vin. Fiecare vin isi are pretul lui, daca cumparatorul plateste pentru vinul tau, inseamna ca vinul isi merita pretul. Daca un englez s-a obisnuit cu un vin francez sau spaniol si il aranjeaza ca pret si calitate e foarte greu sa-l convingi sa aleaga un alt vin, in plus, piata este suprasaturata.
Cum crezi ca va fi vinul din anul acesta?
Se anunta o recolta buna, oenologii au inceput sa bata cu unghiile in mese. Acest timp calduros, cu mult soare e benefic pentru vita de vie, care nu are nevoie de umidiatate. Cu cat e mai cald cu atat e mai bine, poama e mai dulce, iar cantitatea de alcool e mai mare.
Ce faci in timpul liber?
De obicei lucrez pana la sapte seara, foarte rar se intampla sa ma eliberez mai devreme. Sambata si duminica merg la degustari de vin, imbin placutul cu utilul. De fapt, mai tot timpul meu il ocupa fabrica si familia. Cateodata reusesc sa citesc, desi din pacate in ultima vreme se intampla mai rar. Imi place sa cumpar carti, chiar daca nu reusesc sa le citesc. Imi place sa fac cumparaturi, pentru ca ma relaxeaza enorm.
Ce-ti planuri ai de viitor?
Imi doresc ca afacerea pe care o facem sa fie o istorie de succes, sa ma pot mandri ca am contribuit sa fac ceva pentru Moldova, pe viitor sa fac proiecte sociale. Vreau sa fie mai bine, e greu sa lucrezi cu oameni care nu-si vad viitorul in tara, ca traiesc de pe azi pe maine.
Imi plac oamenii de incredere, nu-mi place ca cineva sa ma dezamageasca, apreciez respectul, bunul simt. Apreciez oamenii care stiu sa conlucreze, nu-mi place individualismul, pentru ca intr-o echipa se discuta.
Cristina Zavatin